Beste Trilplaat

Of je nu probeert af te vallen, je spierkracht te verbeteren, de flexibiliteit te vergroten of je gewoon beter wilt voelen, lichaamsbeweging is een belangrijk onderdeel van elke gezonde levensstijl. Voor veel mensen met gewrichtsproblemen is hardlopen, fietsen en zelfs gewichtheffen niet mogelijk – en sommigen van ons hebben gewoon moeite om gemotiveerd genoeg te blijven om zich aan een trainingsregime met dit soort activiteiten te houden.

Een trilplaat is een alternatief voor de traditionele training. Het kan je nog steeds helpen om vet te verliezen, je spiertonus en uithoudingsvermogen te verbeteren, de bloedsomloop te bevorderen en een heleboel andere gezondheidsvoordelen te bieden, en dat alles zonder enige invloed op je gewrichten.

Om te beginnen, heb je echter een trilplaat nodig, dat zorgt voor de vibratie die nodig is voor de routine. Als je echt de voordelen van een trilplaat wilt zien, is het kiezen van het juiste platform van groot belang. Dat betekent dat je moet weten wat voor soort triloptie je moet kiezen, hoeveel intensiteit het moet hebben en welke andere functies ervoor kunnen zorgen dat je het meeste uit je machine haalt.

#

Als je klaar bent om een trilplaat te kopen, bekijk dan onze topaanbevelingen hierboven. Voor algemene informatie over het kiezen van een trilplaat, lees je onze gids hieronder.

WAT IS een trilplaat?
Voor de juiste trillingen op een trilplaat moet je met je knieën gebogen in een hoek van 30 graden staan. De trilplaat trilt maar liefst 30 keer per seconde, dus een goede houding is zeer belangrijk.

De vibratie die ontstaat doet het lichaam denken aan “uit de lucht vallen”, waardoor een stressreflex ontstaat die de spieren snel samentrekt.

WAT ZIJN DE VOORDELEN van een trilplaat?
Hoewel de claims rond trilplaten nog relatief ongetest zijn, zetten veel tevreden beoefenaars het regime voort op basis van een verscheidenheid aan voordelen. Een trilplaat kan vaak helpen bij:

  • Circulatie
  • Vergroten van de spierkracht
  • Flexibiliteit
  • Vergroten van bewegingsbereik
  • Betere stofwisseling
  • Verminderen van vet
  • Verhogen van botdichtheid verhogen
  • Verhoging van de serotonineproductie
  • De cortisol niveaus, een stresshormoon, verlagen
  • Groeihormoonspiegels verhogen
  • Lymfedrainage
  • Versneld blessureherstel
  • Cellulitis verminderen
  • Stimuleren van de collageenproductie

IS EEN trilplaat GOED VOOR JE?
Hoewel de meeste mensen baat hebben bij het gebruik van een trilplaat, werken deze apparaten vooral goed voor mensen met gewrichtsproblemen, omdat het een weinig belastende vorm van lichaamsbeweging is. Dat maakt het een geweldige optie voor oudere mensen die hun conditie willen verbeteren.

Het werkt ook goed voor mensen die herstellen van een blessure, of mensen met gezondheidsbeperkingen die hen beletten te bewegen, zoals de ziekte van Parkinson of multiple sclerose.

De vibratie kan ook helpen bij het verlichten van compressie langs de ruggengraat, dus het is een goede optie voor mensen met rugpijn.

Trillingsplaat Functies

Soort trilling
trilplaten maken meestal gebruik van oscillerende of lineaire trillingen.

Oscillerende of draaibare platforms zorgen voor een sterke, wankele vibratie, waarbij het platform aan de ene kant omhoog gaat en aan de andere kant weer omlaag. De beweging is vergelijkbaar met lopen, en is vooral effectief bij het verbranden van calorieën en vet.

Drievlakkige of lineaire platforms vibreren op en neer in een beweging die niet stopt, waardoor het op en neer springen wordt nagebootst. Ze bieden niet hetzelfde bereik als oscillerende platforms, maar ze hebben wel de neiging om sneller te trillen.

Tri-planaire modellen zijn meestal het meest effectief in het verbeteren van spiermassa en botdichtheid, maar hebben vaak een hoger prijskaartje.

Trillingsintensiteit
De intensiteit van de vibratie van een trilplaat kan bepalen hoe effectief het apparaat werkt. De intensiteit wordt bepaald door de frequentie van de trillingen en wordt gemeten in Hertz (Hz).

De meeste trilplaten hebben frequenties tussen de 15 en 60 Hz. Echter, elk platform werkt meestal maar in een beperkt bereik, zoals 15 tot 30 Hz.

Voor een effectieve training moet je ervoor zorgen dat het platform een frequentie heeft tussen de 25 en 40 Hz.

Platform grootte
Een trilplaat hoeft technisch gezien alleen maar groot genoeg te zijn om er op te staan. Echter, hoe groter een platform is, hoe meer oefeningen je er op kunt doen.

De grootte van het platform moet in verhouding staan tot de grootte van je lichaam, zodat je genoeg ruimte hebt om te bewegen.

In het algemeen moet je er zeker van zijn dat je schouderbreedte binnen het platform blijft, met minstens vijf centimeter ruimte aan de rand van het platform.

Houd er wel rekening mee dat een grotere omvang de frequentie van het platform kan beïnvloeden.

Voor de VEILIGHEID
Hoewel een trilplaat weinig impact heeft en voor veel mensen goed werkt, moet je eesrt met je huisarts overleggen als je bepaalde medische klachten hebt, voordat je begint met de training op een trilplaat.

Ondersteuning
Sommige trilplaten hebben handvaten of een soort van ondersteuning die je vast kunt houden.

Als je moeite hebt met je balans en coördinatie, heb je misschien liever een model met een ondersteuning zodat je jezelf op het platform kunt vasthouden.

Houd er rekening mee dat een handvat of ander type ondersteuning het type oefeningen dat je op het platform kunt doen kan beperken.

Gewichtscapaciteit
Zoals de meeste trainingsapparatuur heeft een trilplaat een gewichtslimiet, die meestal wordt bepaald door de kracht van de motor.

De meeste machines hebben een gewichtscapaciteit tot 160 kilo, maar controleer de specificaties van de fabrikant om er zeker van te zijn dat deze geschikt is voor jou gewicht.

Vooraf ingestelde trainingsprogramma’s
Sommige trilplaten worden geleverd met vooraf ingestelde trainingsprogramma’s die gericht zijn op specifieke gebieden van het lichaam, zoals het bovenlichaam, het onderlichaam of het hele lichaam.

De programma’s zijn vaak aanpasbaar en bieden verschillende frequentie-instellingen om de meest effectieve training te garanderen. Deze functie kan nuttig zijn als je nieuw bent in trilplaat-trainingen.

LET OP
Hoewel trilplaten voor de meeste mensen werken, moeten bepaalde groepen het apparaat niet gebruiken. Personen die zwanger zijn, gal- of nierstenen hebben, recentelijk een breuk hebben opgelopen, een acute ontstekingsaandoening hebben of epilepsie hebben, moeten geen trilplaat gebruiken.

Extra functies
Sommige trilplaten hebben weerstandsbanden waarmee je je bovenlichaam kunt trainen terwijl je op het platform staat. Hoewel je elke band met een platform kunt gebruiken, is het vaak handig om een specifieke set voor de machine te kopen.

Je kunt ook trilplaten vinden die voorzien zijn van een afstandsbediening. Zo kun je de frequentie van het platform eenvoudig veranderen om je workout aan te passen terwijl je op het platform staat.

PRIJZEN VAN trilplaten
Vibratie-platforms variëren in prijs op basis van de grootte en de intensiteit, maar je kunt meestal verwachten dat je tussen de 100 en 3000 euro zult uitgeven. Daar zit inderdaad een groot gat tussen.

Voor een basis trilplaat dat goed werkt voor beginners, betaal je meestal tussen de 100 en 150 euro.

Voor een gemiddel trilplaat dat enkele speciale functies heeft, betaal je meestal tussen de 150 en 300 euro.

Voor een high-end trilplaat met een aantal speciale functies, betaal je meestal tussen de 300 en 500 euro.

Voor een professioneel trilplaat dat vergelijkbaar is met die in een sportschool betaal je 500 euro of meer. Sommige modellen kunnen wel 3000 euro kosten.

TIPS EN TRUCS
Voordat je een trilplaat koopt, is het een goed idee om het uit te proberen, om er zeker van te zijn dat je comfortabel bent met hoe het werkt. Zoek een winkel met een testmodel, of kijk of je sportschool er een heeft die je kunt uitproberen.

Als je je trilplaat opzet, zorg er dan voor dat je het op een stabiele, gelijkmatige ondergrond plaatst. Het kan wiebelen als de vloer oneffen is, wat tot een ongeluk kan leiden.

Als je voor het eerst begint met een trilplaat, probeer er dan een minuut of 10 op te blijven staan. Verhoog geleidelijk de tijd die je er aan besteedt naarmate je je comfortabeler voelt.

Je kunt de intensiteit van je training op een trilplaat variëren door de afstand tussen je voeten te veranderen terwijl je erop staat. Het dichter bij elkaar houden van je voeten zorgt voor een lagere intensiteit, terwijl het verder uit elkaar bewegen de intensiteit verhoogt.

Het uitvoeren van yogahoudingen op een trilplaat kan je helpen om je flexibiliteit te vergroten.

Als je je spierkracht wilt vergoten, gebruik dan je trilplaat om aangepaste push-ups te doen. Plaats je handen plat op het oppervlak van het platform in plaats van op de vloer.

Voor maximale voordelen kun je trilplaat trainingen koppelen aan traditionele aerobic- en krachttrainingen, zoals hardlopen, zwemmen, push-ups en crunches.

Veel Gestelde Vragen
V. Zijn trilplaten veilig?
A. Trilplaten zijn meestal zeer veilig, zelfs voor ouderen en personen die herstellen van een blessure, omdat er geen belasting is voor de gewrichten. Echter, zoals bij elk trainingsapparaat, moet je eerst je huisarts raadplegen voordat je het platform gaat gebruiken om te zien of het een goede optie is voor jou eigen gezondheidstoestand en medische conditie.

V. Hoe vaak moet/kan je een trilplaat gebruiken?
A. Je kunt een trilplaat dagelijks gebruiken om het maximale resultaat eruit te halen. Echter, zoals bij alle trainingsprogramma’s is het meestal aan te raden om je spieren rust te geven om te herstellen, dus probeer één of twee dagen per week over te slaan.

V. Zijn er bijwerkingen van het gebruik van een trilplaat?
A. Over het algemeen zijn er geen bijwerkingen verbonden aan het trainen op een trilplaat. Als je echter gevoelig bent voor bewegingsziekte, kun je misselijkheid of duizeligheid ervaren. Je kunt ook hoofdpijn krijgen als je hoofd te veel trilt. Daarom is het niet aan te raden om meer dan 30 minuten op een platform te trainen.

Plaats een reactie