We weten dat het moeilijk kan zijn om tijd te vinden om naar de sportschool te gaan. Maar dat hoeft niet als er een hometrainer in de woonkamer staat. Deze stationaire fietsen kunnen je helpen je fitnessdoelen te bereiken.

Met alle fietsen op de markt moet je rekening houden met het type fiets. Er zijn de meer traditionele staande fietsen, spinningfietsen die op racefietsen lijken en ligfietsen waarbij je achterover leunt. Houd ook rekening met de gewichtslimiet van de fiets, de verstelbaarheid, het gebruiksgemak, de weerstand en de vooraf ingestelde programma’s. Onze koopgids gaat over al het de bovenstaande types, samen met de prijsklasse.

We hebben een collectie samengesteld van de beste hometrainers op de markt.

SOORTEN HOMETRAINERS
Laten we eens kijken naar de meest voorkomende soorten hometrainers en hun belangrijkste kenmerken.

Staande hometrainers
Staande hometrainers zijn het standaardtype stilstaande fietsen waar de meeste gebruikers mee vertrouwd zijn.

Gebruikers zitten rechtop, niet voorovergebogen zoals op een racefiets.

Weerstand wordt gecreëerd met behulp van magneten of elektromagnetische inductie, dus het gevoel van trappen is iets anders dan op een gewone fiets.

Rechtopstaande hometrainers zijn over het algemeen het meest betaalbare type hometrainer, met een aantal basismodellen die onder de 150 euro geprijsd zijn.

Spinningfietsen
Ook wel bekend als “indoor-cycling bikes”, spinningfietsen geven je de ervaring die het dichtst bij het rijden op een gewone racefiets ligt.

Het stuur van spinningfietsen is lager, wat betekent dat je voorover moet hurken als je ze gebruikt. Dit maakt het ook makkelijker om jezelf uit het zadel te tillen voor een intensievere training.

Het verzwaarde vliegwiel blijft met zijn eigen traagheid draaien als je stopt met trappen, waardoor het meer voelt als een gewone fiets.

Ligfietsen
De zittingen van de ligfietsen zijn achteroverhellend en hebben een rugleuning, zodat ze veel comfortabeler zijn, vooral voor lange trainingen of voor mensen die last hebben van lage rugklachten.

Omdat je bovenlichaam wordt ondersteund, werken je benen harder op een ligfiets.

Een ligfiets kan met hetzelfde soort gesloten vliegwiel worden geleverd als een staande fiets of met een verzwaard vliegwiel als een spinningfiets.

Door hun grootte en extra onderdelen kosten ligfietsen over het algemeen meer dan een staande hometrainer en/of een spinningfiets.

Als je op zoek bent naar een rustige fietservaring, overweeg dan de voordelen van een ligfiets.

OVERWEGINGEN BIJ DE KEUZE VAN EEN HOMETRAINER

Scherm
De meeste hometrainers hebben een LCD-scherm waarop bepaalde metingen worden weergegeven, zoals je hartslag, snelheid, afgelegde afstand en de tijd.

Zoek een fiets met een duidelijk en gemakkelijk te gebruiken scherm, want je wilt programma’s niet uitzoeken terwijl je aan het zweten bent.

Hartslagmeter
Zelfs de goedkope hometrainers hebben tegenwoordig een hartslagmeter. Het is belangrijk om je hartslag in de gaten te houden tijdens het sporten, want je hebt er alleen baat bij om je hartslag te verhogen.

Mensen met een meer gedetailleerd trainingsplan weten misschien wel wat hun optimale hartslag is om hun specifieke doelen te bereiken. In dat geval is een nauwkeurige monitor van vitaal belang om ervoor te zorgen dat de hartslag in het gewenste bereik blijft.

Weerstand
Kijk eens hoeveel weerstand de hometrainer biedt. Ongeveer 20 niveaus is gemiddeld voor een goede hometrainer, maar de basismodellen hebben meestal minder.

Normaal gesproken is de hoge weerstand op een fiets met 20 weerstandsniveaus hetzelfde als op een fiets met 10 niveaus, maar je hebt minder niveaus daartussenin. Dit betekent dat het moeilijker is om de weerstand af te stemmen op je huidige fitnessniveau en/of doelen.

Programma’s
Duurdere hometrainers worden meestal geleverd met vooraf ingestelde programma’s om je training te stimuleren. Deze programma’s veranderen automatisch de weerstand op je fiets. Een programma kan beginnen met een lage weerstand, dan opbouwen tot een gemiddelde weerstand voordat je teruggaat naar een lagere weerstand, enzovoort.

Programma’s zijn geweldig als je niet duidelijk weet hoe je je oefenschema moet opbouwen of als je het moeilijk vindt om jezelf te pushen. Een hometrainer met een breed scala aan programma’s is geschikt voor mensen met verschillende fitnessniveaus.

Hoogte instelbaar
Hometrainers hebben verstelbare zadels, waardoor ze geschikt zijn voor de meeste volwassenen.

Hometrainers hebben echter wel een aanbevolen hoogte – vaak tussen 1.60 en 1.90 m – dus een gemiddelde hometrainers is niet perfect voor een hele hoop mensen.

Het is niet aan te raden om een hometrainer te gebruiken waar je te lang of te kort voor bent, omdat het over- of onderuitzakken van je knieën bij het fietsen oncomfortabel kan zijn en zelfs kan leiden tot blessures.

Gewichtslimiet
Alle hometrainers hebben een maximumgewicht, dus controleer of je dit niet overschrijdt.

In de meeste gevallen ligt de gewichtslimiet tussen de 110 en 150 kilo, maar dit varieert wel. Zwaardere gebruikers kunnen voor een ligfiets kiezen, welke over het algemeen een hogere gewichtslimiet hebben.

TIPS VOOR HOMETRAINERS
Het klinkt misschien eenvoudig, maar een waterfleshouder op een hometrainer kan een echte redder in nood zijn.

Als je weinig ruimte hebt, is een opvouwbare hometrainer ideaal. Je kunt hem opvouwen en opbergen als de machine niet gebruikt wordt.

Veel mensen vinden het makkelijker om gemotiveerd te blijven als ze naar muziek luisteren of tv kijken tijdens het fietsen. Sommige hometrainers hebben zelfs luidsprekers en een audio-ingang, alhoewel draadloze oordopjes nu gangbaar zijn.

Houd kinderen uit de buurt van hometrainers die niet voorzien zijn van een veiligheidsslot. Nieuwsgierige vingers kunnen vast komen te zitten in een aantal bewegende delen.

Zorg ervoor dat je gehydrateerd blijft tijdens het trainen op je hometrainer. Dit helpt spierkrampen en uitdroging te voorkomen.

Controleer altijd eerst of je hometrainer stabiel is voordat je gaat fietsen. Tijdens een serieuze training kunnen sommige fietsen wiebelen of omvallen als ze niet goed geplaatst zijn.

Controleer tijdens het fietsen of je te veel druk op je handen uitoefent bij het vastpakken van het stuur. Als dat het geval is, pas dan je lichaam aan zodat de focus op je benen ligt.

Prijzen
Ligfietsen beginnen bij ongeveer 150 tot 200 euro voor zeer eenvoudige modellen.

De duurste modellen kunnen meer dan 1000 euro kosten. Verwacht voor deze prijs de beste functies, zoals fitness tracking gesynchroniseerd met een app via Bluetooth, ingebouwde speakers met audio-ingang, extra comfortabele stoelen en een reeks vooraf ingestelde programma’s.

Spinningfiets prijzen
Basis spinningfietsen beginnen rond de 150 tot 250 euro. Hoewel je enkele juweeltjes in deze prijsklasse kunt vinden, kun je een middelmatige afwerking verwachten.

Maar zelfs de duurste spinningfietsen – meestal rond de 500 tot 1000 euro- hebben meestal niet al te veel extra mogelijkheden. De duurdere spinningfietsen hebben over het algemeen zwaardere vliegwielen en een betere bouwkwaliteit.

Prijzen van staande hometrainers
Ttaditionele hometrainers kosten tussen de 100 en 200 euro voor basismodellen met niets anders dan een eenvoudig LCD-display met trackingfactoren zoals snelheid en afstand.

De duurdere modellen kunnen wel 500 euro kosten. Deze modellen hebben een scala aan programma’s, ingebouwde speakers, een kwaliteitshartslagmeter en andere extra functies.

Veelgestelde Vragen
V. Wat voor soort hometrainer is het beste als ik herstellende ben van een blessure?
A. Je moet het altijd met je huisarts/fysio overleggen voordat je je oefenroutine opnieuw start na een blessure. Ligfietsen hoeven echter minder spiergroepen te gebruiken en ze zijn comfortabeler om op te zitten, dus veel mensen vinden ligfietsen de beste optie om te gebruiken bij het herstel van een blessure.

V. Kan ik een aparte hartslagmeter gebruiken bij het gebruik van mijn hometrainer?
A. Als een nauwkeurige hartslagmeting tijdens de training van vitaal belang is voor je en je gekozen hometrainer een slechte of helemaal geen hartslagmeter heeft, dan hoef je je geen zorgen te maken. Je kunt een hartslagmeter naar keuze gebruiken om een betere meting te krijgen. Het enige ongemak is dat je naar het scherm van de hartslagmeter moet kijken, omdat het niet op het LCD-scherm van je hometrainer te zien is.

V. Kan fietsen mijn enige vorm van lichaamsbeweging zijn?
A. Fietsen is een geweldige vorm van cardio, die belangrijk is voor je gezondheid. De meeste experts raden je echter aan om naast cardio oefeningen ook wat krachttraining te doen om je lichaam in topconditie te houden. Dit betekent niet dat je in de sportschool met gewichten moet gaan pompen als je dat niet wilt. Vormen van lichaamsbeweging waarbij je met je eigen lichaamsgewicht werkt, zoals yoga en pilates, tellen ook als krachttraining.