Ooit waren het zeldzame rariteiten, maar nu zijn elektrische fietsen gemeengoed gewordrn. Dat is leuk vanuit het oogpunt van de consument, maar met zoveel beschikbare fietsen kan het moeilijk zijn om het juiste model te kiezen.

Wat je nodig hebt is iemand die de complexiteit kan ontrafelen, het jargon kan uitleggen en je een duidelijk en onbevooroordeeld advies kan geven.

De meeste consumenten willen een e-bike die zonder al te omslachtig te zijn en die ondanks de elektronische componenten stabiel blijft. Sommige consumenten willen alleen de meest basale kenmerken van een e-bike, zoals verlichting, een bagagerek en een waterfleshouder. Anderen zijn meer gericht op veiligheidsvoorzieningen, zoals het type rem. Terwijl andere personen zijn gericht op gemak en draagbaarheid.

Als je meer wilt weten over elektrische fietsen, lees dan verder.

Voordelen van een elektrische fiets

Die-hard-fietsers zien de elektrische fiets misschien als een alternatief voor de luie mens, maar dat is een vrij beperkte opvatting. Een elektrische fiets kan in veel situaties een uitkomst bieden.

Elektrische fietsen bieden de kans voor mensen met een lage longcapaciteit (bijvoorbeeld astmapatiënten), of een verminderde conditie om er op uit te stappen en te genieten van het platteland. Zelfs mensen die niet echt fit zijn, kunnen de hulp ook waarderen bij het beklimmen van de heuvels.

Elektrische fietsen zijn handige vervoermiddel voor volwassenen die een buggy vol met kinderen slepen of boodschappen doen.

Elektrische fietsen zijn een groen alternatief voor het besturen van een voertuig. Studies die in verschillende steden zijn uitgevoerd, tonen aan dat de gemiddelde snelheid van de auto in de spits tot 18 tot 20 km/u kan dalen. De snelheid van de elektrische fiets kan oplopen tot 15 km/u. Met een elektrische fiets kan je ook de vervuiling verminderen, je conditie verbeteren en toch op hetzelfde moment aankomen als je autogebonden collega’s.

En laten we de economische voordelen van het bezit van een e-bike niet vergeten. De jaarlijkse kosten van een nieuwe gezinsauto bedragen gemiddeld zo’n 10.000 euro per jaar. Het gebruiken van een elektrische fiets kost ongeveer 400 euro per jaar. En terwijl het vullen van de benzinetank rond de 40 tot 60 euro kost, kost het opladen van een elektrische fietsbatterij slechts 50 cent. Een benzinetank brengt je misschien verder, maar qua geld niet!

Hoe werkt een elektrische fiets?

De basis van een elektrische fiets is eenvoudig. De elektrische motor drijft de fiets aan, een accu levert de stroom en een gashendel zorgt voor de snelheidsregeling – hoewel niet alle elektrische fietsen een gashendel hebben. Het verschil zit hem in de manier waarop deze componenten zijn gerangschikt en welke assistentie ze geven.

De eerste elektrische fiets was gewoon een gewone fiets met een elektromotor en een accu. Er zijn vandaag de dag nog steeds kits beschikbaar die het mogelijk maken om deze overstap te maken.

Naarmate e-bikes populairder werden, werden er speciale modellen ontwikkeld. De meeste lijken nog steeds erg op gewone fietsen, maar nu zijn ze gebouwd met de motor en de accu als integraal onderdeel. De elektrische fietsen van vandaag de dag zijn beter uitgebalanceerd en efficiënter dan ooit tevoren.

Zelfmontage van je nieuwe elektrische fiets is soms nodig. Vaak gaat het alleen om het bevestigen van het voorwiel, maar de montageklussen zijn soms ingewikkelder dan dat. Verschillende fabrikanten bieden instructievideo’s aan om eigenaren op weg te helpen.

Elektrische fietstechniek: de motor
Er zijn drie verschillende soorten e-bike motoren beschikbaar: borstelmotoren, borstelloze motoren en frictiemotoren.

Borstel- en borstelloze e-bike motoren

Borstelmotoren komen vaak voor omdat ze duurzaam zijn en vrij goedkoop te produceren. Echter, moderne borstelloze motoren zijn lichter, kleiner en krachtiger dan borstelmotoren, en ze kunnen vrijwel stil werken. E-bikes met borstelloze motoren kosten meer, maar ze hebben geen onderhoud nodig. Daarom hebben de meeste elektrische fietsen nu een borstelloze motor.

Wrijvingsaandrijving e-bike motoren

In een wrijvingsmotor draait een klein, massief wiel tegen de zijkant van de band om deze aan te drijven. De eerste motorfietsen gebruikten hetzelfde concept, met een motor boven het voorwiel. Het probleem is dat de aandrijving aan de zijkant van de band wrijft. Het is inefficiënt, en het slijt de zijwand weg. Banden moeten om de paar honderd kilometer worden vervangen. Daarom zie je zelden meer elektrische fietsen met dit soort aandrijving.

Waar is de motor van een elektrische fiets?

De motor van een elektrische fiets zit op één van de volgende drie plaatsen: de voornaaf, de crank (waar de pedalen zitten) of de achternaaf.

Hoewel er achterwielversies beschikbaar zijn, zijn de meeste e-bike ombouwsets voor het voorwiel. Ze zijn gemakkelijker te monteren. Ze veranderen echter wel de balans van de fiets, en de remmen moeten ook opgewaardeerd worden om het extra gewicht op te vangen. We zijn ons niet bewust van voornaafmotoren op speciaal gebouwde elektrische fietsen.

Middenopgestelde crank-aandrijvingen geven het meest fietsachtige gevoel, omdat de trapper draait en de ketting aandrijft, net als wanneer je trapt. Crank-aandrijvingen zijn efficiënt in het overbrengen van kracht, wat ze populair maakt, vooral voor snelle, off-road elektrische fietsen.

Achternaafmotoren zijn ook populair. Sommige eigenaren suggereren dat ze de achterkant van de fiets een beetje zwaar laten aanvoelen (de accu is daar vaak ook weer terug te vinden), maar de balans is nog steeds goed. In veel opzichten is het eenzelfde achterwielaandrijving zoals je bij een scooter of motor krijgt. De achternaaf ziet er groter uit dan normaal, maar in profiel lijkt hij veel op een gewone fiets.

Specialistische off-road elektrische fietsen zijn niet legaal voor gebruik op de weg, dus we besteden er in deze gids niet veel tijd aan. Wellicht ben je geïnteresseerd in het leren van een paar feiten over deze wangedrochten. Ze zijn licht maar toch stoer met dikke, all-terrain banden, geavanceerde remmen en snelheden van meer dan 50 kilometer per uur

.

Hoeveel motorvermogen heeft een e-bike?

Het motorvermogen varieert en kan worden beperkt, afhankelijk van het gebruik op de weg of in het terrein. Een typische elektromotor voor een wegmotor levert tussen de 250 en 600 watt.

Het krachtigste off-roadmodel dat we in de loop van ons onderzoek hebben gevonden, had zelfs een vermogen van 6.000 watt.

Koppel is een overweging, maar werkelijke cijfers worden zelden door e-bike makers geciteerd. Eigenaren zullen vaak commentaar geven op de vraag of hun elektrische fiets voldoende koppel biedt of niet, maar deze opmerkingen moeten in de juiste context worden geplaatst. De wegomstandigheden en het gewicht van de rijder hebben een grote invloed.

Elektrische fiets technologie: de accu

Lithium-ionbatterijen worden bijna altijd gebruikt voor e-bikes. Hoewel ze meer kosten dan nikkel-cadmiumbatterijen, produceren ze meer vermogen uit dezelfde grootte-eenheid en blijven ze langer efficiënt.

Ongeveer 90% van de elektrische fietsen wordt aangedreven door standaard lithium-ionbatterijen, maar er zijn verdere ontwikkelingen in de technologie. Deze ontwikkelingen zijn onder andere lithium-ion-polymeer batterijen, lithium-mangaan batterijen en lithium-kobalt batterijen.

Lithium-ion-polymeer accu’s hebben dezelfde elektrische eigenschappen als standaard Li-ion accu’s, maar het materiaal kan gemakkelijker worden gevormd. Er is het potentieel voor sommige interessante ontwerpen, hoewel we ze nog moeten zien.

Lithium-mangaanbatterijen worden gebruikt in bijvoorbeeld de nieuwste elektrische auto van Nissan, de Leaf. Er wordt beweerd dat ze meer energie opwekken en langer meegaan. De nieuwe Leaf heeft een verdubbeling van het bereik dan zijn voorganger, maar we hebben deze accu’s tot nu toe in zeer weinig (alleen zeer dure) e-bikes gezien.

Van lithiumkobaltbatterijen wordt gezegd dat ze licht van gewicht zijn en toch een groot bereik hebben, hoewel ze niet vaak worden gebruikt.

Laden van de batterij en levensduur van de batterij

Het opladen van een e-bike batterij is eenvoudig; er is niets meer nodig dan een huishoudelijk stopcontact.

De tijd of afstand die een elektrische fietsbatterij tussen de oplaadbeurten in zal bereiken is onmogelijk om met veel nauwkeurigheid te beoordelen. Er zijn te veel variabelen: terrein, snelheid, gewicht van de berijder, belasting van de fiets (boodschappen, kinderen, bagage), en meer. We kunnen echter wel een paar generalisaties maken over de oplaadtijd en de totale levensduur van een e-bike. Deze generalisaties moeten alleen worden gebruikt voor vergelijkingsdoeleinden.

Goedkope batterijen zijn beschikbaar, maar het kan zes uur of meer duren om ze op te laden en ze hebben een levensduur van ongeveer 500 ladingen.

Hoogwaardige batterijen worden in twee tot vier uur opgeladen en kunnen ongeveer 1.000 keer worden opgeladen.

De bovenstaande generalisaties moeten alleen worden gebruikt voor vergelijkingsdoeleinden.

Elektrische fietstechnologie: het gaspedaal

Het laatste onderdeel van de e-bike dat we gaan bespreken is het gaspedaal. Een paar e-bikes gebruiken hendels zoals je die op sommige grasmaaiers zou vinden. Sommige hebben alleen een knop, maar de meeste gebruiken motorachtige draaigrepen. Deze geven een positief gevoel en een nauwkeurigere controle.

Een groot aantal elektrische fietsen heeft helemaal geen gashendel. In plaats daarvan beoordelen de sensoren de kracht die nodig is om te trappen en op een vooraf bepaald niveau helpt de motor.

Het belangrijkste om op te merken is dat dit “ondersteunde” e-bikes zijn, ook wel bekend als pedelecs. Ze helpen je als het moeilijk wordt, maar ze leveren geen constant vermogen.

Het kiezen van een elektrische fiets

We hebben het over de technologie gehad, maar hoe vertaalt zich dat in het gebruik van de fiets op de weg? Hoe kiest je de beste elektrische fiets?

Geen enkele e-bike is perfect voor elke situatie, dus je moet goed nadenken over hoe je de electrosche fiets het grootste deel van de tijd zult gebruiken. Gebruik je je e-bike voor woon-werkverkeer en/of winkelen? Vrijetijdstochten? Serieus off-roading?

Je zult jezelf ook een paar andere vragen moeten stellen. Hoe ver ben je van plan met je e-bike te reizen? Vervoer je de electrische fiets naar een bestemming in de auto, of begin je je reis altijd thuis?

Hoop je wat beweging te krijgen met je e-bike, of wil je een gehele elektrische aandrijving? En wil je een e-bike kopen die reisinformatie geeft?

Het bereik van een E-Bike?

In termen van hoe ver je kunt gaan, is er een groot verschil tussen een elektrische fiets met pedaalondersteuning en een gehele elektrische fiets. Als je bereid bent om te trappen en alleen hulp nodig hebt op heuvels, kun je met de eerste 50 tot 100 km op een enkele lading komen.

Als je voor een voltijdse elektrische fiets gaat, wordt de afstand die je met een enkele acculading aflegt aanzienlijk verminderd, hoewel het moeilijk is om precieze cijfers te geven. Fabrikanten zullen een offerte maken van 20 tot 40 km, terwijl ze tegelijkertijd zinnen gebruiken als “in ideale omstandigheden”.

Of het terrein nu vlak of heuvelachtig is, de afstand die je kunt afleggen is van invloed, net als het gewicht van de fiets, je eigen gewicht en de versnelling die je op de fiets hebt. Wij stellen voor dat een afstand van 10 tot 20 km een realistische verwachting is. Natuurlijk, als je bereid bent om op zijn minst wat te trappen, kun je dat drastisch verlengen.

Een opmerking over remmen

Een paar elektrische fietsen bevatten een technologie die begon in raceauto’s: regeneratief remmen. Als je remt, creëer je energie. Die energie kan worden opgeslagen en teruggevoerd naar de accu, waardoor deze langer meegaat. Regeneratief remmen wordt nog maar net geïntroduceerd bij e-bikes, maar het is zeker iets om op te letten.

Welke e-bike functies zijn het belangrijkst?

Er zijn e-bikes voor ieder wat wils, en het is leuk om veel keuzes te hebben bij het shoppen. Hier zijn een paar functies waarmee je rekening kunt houden bij het selecteren van een elektrische fiets.

Versnellingen: Een elektrische fiets met meerdere versnellingen is makkelijker te trappen en kan het verbruik van de batterij verminderen.

Afmetingen: Sommige elektrische fietsen zien er een beetje klein uit, maar als je binnen een stad blijft en de laatste paar kilometer moet fietsen, heeft een licht, opvouwbaar model dat je gemakkelijk in de kofferbak kunt gooien, duidelijke voordelen.

Opvouwbaarheid: Niet alle vouwfietsen zijn klein. Sommige full-size elektrische fietsen met standaard 26-inch of 27,5-inch wielen kunnen worden opgevouwen om in compacte ruimtes te passen. Zorg er wel voor dat je je bewust bent van het gewicht van een vouwfiets voordat je deze koopt. “Opvouwbaar” betekent niet altijd licht.

Frame: Fietsframes zijn meestal gemaakt van een lichtgewicht aluminiumlegering, maar magnesiumlegering en koolstofvezelcomposieten zijn beschikbaar (hoewel dat niet gebruikelijk is). Een lager gewicht helpt het bereik te vergroten.

Zadel: Hoe ziet de zadel eruit? Als je veel tijd gaat doorbrengen op je elektrische fiets, zorg dan voor een goed zadel met vulling en vering voor meer comfort.

Computers: Een boordcomputer geeft je allerlei soorten feedback, van snelheid en afgelegde afstand tot de status van de batterij.

De gemiddelde snelheid van een e-bike ligt rond de 15 km/u. Dit is voldoende als je bedenkt dat de meeste auto’s gemiddeld zo’n 25 km/uur rijden in de stad.

Rijpositie: je kunt ook de rijpositie van een e-bike bekijken voordat je er één koopt. Voor korte ritten maakt de rijpositie misschien niet veel verschil, maar voor lange ritten is de rechtopstaande “Hollandse” stijl met teruggetrokken stuur zeer comfortabel – vooral voor lange rijders. Hetzelfde geldt voor mountainbike stijlen, hoewel deze fietsen niet vaak zijn ontworpen om daadwerkelijk off-road te gaan.

Remmen: Remklauwen (het type dat op gewone fietsen voorkomt) zijn gebruikelijk op e-bikes, maar schijfremmen bieden een betere remkracht. In natte omstandigheden kan de eerste remming echter worden vertraagd als eerst het water van de schijf moet worden verwijderd. Het is een kleinigheid, en je raakt er al snel aan gewend.

Batterijen: Accupacks kunnen in allerlei verschillende standen worden gemonteerd, maar vaak worden ze bevestigd aan het baggagerek achter de rijder. Als je van plan bent iets mee te nemen, kan deze configuratie problematisch zijn.

Verlichting: Goede e-bikes integreren verlichting in het stroomcircuit, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over afzonderlijke accu’s.

Banden: Sommige e-bike banden zijn versterkt. Ze gaan langer mee en verminderen de kans op een lekke band.

Gewichtscapaciteit: De meeste elektrische fietsen hebben een maximale gewichtscapaciteit. Dit is belangrijk als je groter bent dan gemiddeld.

Hoeveel kost een elektrische fiets?

De goedkoopste manier om een elektrische fiets te bezitten is door gebruik te maken van een ombouwset op een bestaande fiets.

Deze zijn te vinden voor minder dan 200 euro, maar als een degelijke batterij meer kost dan dat, moet je je afvragen hoe de fabrikant een elektrische aandrijving kan maken voor zo weinig.

Duurdere ombouwsets van gerenommeerde fabrikanten zijn verkrijgbaar.

Het originele voertuig is niet gebouwd om het vermogen aan te kunnen. Het resultaat zal waarschijnlijk teleurstellend zijn en kan gevaarlijk zijn.

Ook raden we de consument aan om uit de buurt te blijven van goedkope elektrische fietsen, omdat deze waarschijnlijk niet aan de verwachtingen zullen voldoen.

Kleine, opvouwbare elektrische fietsen beginnen bij ongeveer 500 euro. Ze zullen 20 km/u halen als ze je naar het kantoor brengen.

Je kunt een klassieke in-road of mountain e-bike krijgen voor ongeveer 1000 euro.

De beste elektrische fietsen voor de weg lopen van ongeveer 1.500 tot meer dan 3.000 euro.

Dan zijn er nog de speciale off-road e-bikes. Deze fietsen verleggen de grenzen van het mogelijke en de combinatie van materialen en technologieën is niet goedkoop. U betaalt minimaal 4.000 euro voor een off-road e-bike. In de loop van ons onderzoek hebben we er een gevonden voor maar liefst 35.000 euro.

De kosten van de batterij variëren enorm. Goedkope batterijen zijn beschikbaar, maar je weet gewoon niet wat je krijgt. Ons advies is om alleen die te kopen die door de fabrikant worden aanbevolen. Je betaalt waarschijnlijk tussen de 300 en 500 euro, maar het goede nieuws is dat je er slechts één om de paar jaar koopt.

Er zijn een groot aantal elektrische fietsen om uit te kiezen. Dat kan tot verwarring leiden, maar met een beetje nadenken, en met de hulp van deze e-bike koopgids, zal het niet lang duren om de beste oplossing voor je specifieke behoeften te identificeren.